کد مطلب:28954 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

آنچه در زیارتش گفته می شود












3043. امام صادق علیه السلام: امام زین العابدین علیه السلام قبر امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام را زیارت كرد، بر كنار قبر ایستاد، گریست و سپس گفت:

«سلام بر تو، ای امیر مؤمنان! رحمت و بركات خدا بر تو باد! سلام بر تو، ای امین خدا در زمین خدا و حجّت او بر بندگانش! گواهی می دهم كه تو در راه خدا به حقْ جهاد كردی و به كتاب خدا عمل كردی و از سنّت پیامبر خدا پیروی نمودی، تا آن كه خداوندْ تو را به جوار رحمت خویش خواند و با گزینش خود، تو را به سوی خویش برد و با وجود برخورداری تو از حجّت های رسا بر همه آفریده های او، بر دشمنانت با كشتن تو حجّت را تمام كرد.

خداوندا! پس دل و جان مرا به تقدیر خودت مطمئن، و به قضای خویش راضی قرار بده، و به یادت و دعایت مشتاق ساز، و مرا دوستدار بندگان و دوستان برگزیده ات قرار بده، و در زمین و آسمانت محبوبم گردان، و مرا بر فرود آمدن بلایت شكیبا ساز، و سپاسگزار نعمت های فراوانت قرار بده و مرا یاد كننده نعمت های سرشار خویش كن و مشتاق شادمانی دیدارت گردان، و توشه بردارنده برای روز پاداشت قرار بده، و مرا پیرو سنّت های اولیای خود و دور از اخلاق دشمنانت و مشغول از دنیا به حمد و ثنای خود، قرار بده».

آن گاه صورت خود را بر قبر نهاد و گفت:

«پروردگارا! دل های خداترسان به سوی تو شیفته و شیداست و راه های خواستارانت باز است و نشانه های جویندگان تو آشكار است و دل های عارفان، از شهود جلال تو هراسان است. صداهای خوانندگانت به سوی تو بالا می رود و درهای اجابت به روی آنان گشوده است و دعای هر كه با تو مناجات كند، مستجاب است و توبه هركس كه به درگاهت روی آرد، پذیرفته است و اشك هركس كه از بیم تو بگرید، مورد رحمت است و یاری برای هركس كه از تو یاری بطلبد، فراهم است و فریادرسی برای هر كه به تو پناه آورد، مهیّاست و وعده هایت به بندگانت محقّق است و لغزش هر كه از تو پوزش خواهد، بخشوده است و كارهای نیكِ عمل كنندگان نزد تو محفوظ است و رزق های تو به سوی آفریدگان از نزد تو نازل است و عطاهای افزون به آنان پیاپی می رسد و گناهان اهل استغفار، آمرزیده است و نیازهای آفریدگانت نزد تو برآورده است و جایزه ها و عطاهای سائلان در نزد تو فراوان است و عطاهای افزون به آنان می رسد و خوان نعمت برای آنان كه از تو احسان می طلبند، آماده است و سرچشمه ها برای تشنگان، پُر آب است.

پروردگارا! پس دعایم را مستجاب كن، درودم را پذیرا باش، پاداشم را عطا كن و میان من و اولیائم جمع گردان، به حقّ محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام. همانا تو سرپرستِ نعمت های منی و نهایت امیدم و پایانِ عشقم در حیات دنیا و سرای آخرتم.

تو معبود و سرور و مولای منی. دوستانمان را بیامرز، آزار دشمنانمان را از ما برگردان و آنان را از آزار ما مشغول ساز. سخن و مكتب حق را آشكار و برتر گردان و سخن و آیین باطل را سركوب و پایین بگردان؛ همانا تو بر هر چیز توانایی».[1].

3044. امام باقرعلیه السلام: همراه پدرم علی بن حسین علیهما السلام به زیارت قبر جدّم امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام در نجف در سمت كوفه رفتم. حضرت ایستاد و گریست و چنین گفت:

«سلام بر پدر امامان، دوست خاصّ نبوت، ویژگی یافته با برادری [ پیامبر خدا]! سلام بر پیشوای ایمان و میزان عمل ها و شمشیر خدای باشكوه! سلام بر شایسته مؤمنان، وارث علم پیامبران و داور روز جزا! سلام بر درخت تقوا! سلام بر حجّت بالغه الهی و نعمت سرشار و انتقامِ كوبنده خدا! سلام بر راه روشن و ستاره آشكار و پیشوای دلسوز، و رحمت و بركات خدا بر تو باد!».

سپس خطاب به امیر مؤمنان گفت:

«تو به درگاه خداوند، وسیله منی، و مرا حقّ دوستی و امید داشتن است. پس در ادای حاجتم كه آزاد شدنم از آتش دوزخ است، نزد خدای متعالْ شفیع من باش و مرا از این درگاه، با برآمدن همه حاجت ها و خواسته هایم به رحمت و قدرت خدا كامیاب برگردان.

خداوندا! مرا عقلی كامل، اندیشه ای برتر، دلی پاك، عملی بسیار و ادبی عالی ارزانی دار. همه اینها را به سود من قرار بده، نه بر زیانم، به رحمت تو، ای مهربان ترینِ مهربانان!».[2].

3045. المزار - به نقل از صفوان -: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: امیر مؤمنان را چگونه زیارت می كنی؟ فرمود: «... بگو: سلام بر پدرِ امامان، دوست خاصّ نبوّت، ویژگی یافته با برادری [ پیامبر خدا]! سلام بر پیشوای دین و ایمان و كلمه خدای رحمان! سلام بر میزان عمل ها و دگرگون كننده حال ها و شمشیر خدای باشكوه و ساقی سلسبیل زلال! سلام بر شایسته مؤمنان، وارث علم پیامبران و داور روز جزا! سلام بر درخت تقوا و شنوای راز و نجوا! سلام بر حجّت بالغه الهی و نعمت سرشار و انتقامِ كوبنده خدا! سلام بر راه روشن و ستاره آشكار و پیشوای دلسوز، و رحمت و بركات خدا بر تو باد!

سپس می گویی:

خداوندا! بر امیر مؤمنان علی بن ابی طالب، درود فرست، بر او كه برادر پیامبر تو و ولیّ و یاور اوست و وصی، وزیر، ودیعت گاه علم و جایگاه راز و باب حكمت اوست؛ آن كه به حجّت او گویاست و به شریعت او دعوتگر است و جانشین او در امّتش و زداینده غم و رنج از چهره پیامبرصلی الله علیه وآله و درهم كوبنده كافران و به ذلّت كشنده فاجران است؛ آن كه او را نسبت به پیامبرصلی الله علیه وآله، همچون هارون نسبت به موسی قرار دادی.

خدایا! با دوستدارش دوستی كن و با دشمنش دشمنی كن، یاورش را یار باش و خوار كننده اش را خوار ساز و از اوّلین و آخرین، هر كه با او به عداوت برخیزد، لعنتش كن و بهترین درودی را كه بر هر یك از جانشینان پیامبرانت فرستاده ای، بر او فرست، ای پروردگار جهانیان!».[3].

3046. امام صادق علیه السلام: هرگاه خواستی قبر امیر مؤمنان را زیارت كنی، وضو بگیر و غسل كن و آرام راه برو و بگو:

خدا را سپاس كه مرا گرامی داشت، با شناخت پیامبر خدا و كسی كه طاعتش را واجب ساخت، از روی رحمت خود و نعمتی كه با ایمان بر من عطا كرد. خدا را شكر كه مرا در سرزمین هایش به سیر وا داشت و مرا بر مركب های خود، سوار كرد و راه دور را برای من پیمود و بدی را از من دور كرد، تا آن كه مرا به حرم برادر پیامبر خودش وارد كرد و در كمال عافیتْ آن را نشانم داد.

خدا را سپاس كه مرا از زائران قبر وصیّ پیامبرش قرار داد. خدا را سپاس كه مرا به این راه، رهنمون شد و اگر خداوندْ هدایتمان نمی كرد، راه نمی یافتیم. گواهی می دهم كه جز خداوندْ معبودی نیست، تنها و بی شریك است و گواهی می دهم كه محمّدصلی الله علیه وآله بنده و فرستاده اوست، از نزد او حق را آورد و گواهی می دهم كه علی، بنده خدا و برادر پیامبر خداست.

سپس به قبر نزدیك می شوی و می گویی:

سلام از خدا و سلام و درود بر محمّد، امین خدا بر رسالت او و فرمان های استوارش و معدن و جایگاه وحی و قرآن، پایان بخش آنچه گذشت و گشاینده آنچه در پیش است و مسلّط بر همه اینها و گواه بر خلق، و چراغ روشنی بخش! و سلام و رحمت و بركات خدا بر او باد!

خداوندا! بر محمّد و دودمان مظلوم او درود فرست، برترین، كامل ترین، والاترین، سودمندترین و گرامی ترین درودی كه بر پیامبران و برگزیدگانت فرستاده ای.

خداوندا! بر امیر مؤمنان درود فرست، بنده تو و بهترینِ آفریدگانت پس از پیامبرت و برادر فرستاده ات و جانشین پیامبرت؛ آن كه او را به علم خویش برانگیختی و هدایتگر هر كس از بندگانت كه خواستی قرار دادی و او را راهنمای بر كسانی كه با رسالت های خود مبعوثشان ساختی قراردادی و او را به عدل خویش، ادا كننده جزا و داور میان خلق خود ساختی! سلام و رحمت و بركات خدا بر او باد!

خدایا! بر پیشوایان از نسل او درود فرست؛ آنان كه پس از او برپا دارنده فرمان خدایند و پاكانی كه برای یاری دین، آنان را پسندیده ای تا حافظان راز تو، شاهدان بر خلق و نشانه های روشن برای بندگانت باشند. بر همه آنان به هر قدر كه بتوانی، درود فرست.

سلام بر خالصان خدا از میان خلقش! سلام بر مؤمنانی كه فرمان تو را برپا داشته، اولیای خدا را پشتیبانی كردند و برای خوف آنان، خائف شدند! سلام بر فرشتگان خدا!

سلام بر تو، ای امیر مؤمنان! سلام بر تو، ای دوستِ دوستِ خدا! سلام بر تو، ای برگزیده خدا! سلام بر تو، ای ولیّ خدا! سلام بر تو، ای حجّت خدا! سلام بر تو، ای ستون دین و وارث علم اوّلین و آخرین و صاحب مقام و راه راست! گواهی می دهم كه تو نماز را برپا داشتی و زكات پرداختی، امر به معروف و نهی از منكر كردی، از پیامبرصلی الله علیه وآله پیروی كردی، قرآن را آن گونه كه شایسته است، برخواندی، به پیمان الهی وفا كردی و در راه خدا آن گونه كه شایسته است، به جهاد پرداختی، خیرخواه خدا و پیامبرش بودی و برای خاطر خدا صبورانه جانت را نثار كردی، در دفاع از دین خدا و حمایت از پیامبرش به عشق وعده های الهی به رضوان، جهاد كردی و بر راهی كه شاهد و شهید و مشهود آن بودی، پیش رفتی.

خداوند از سوی پیامبرش و اسلام و مسلمانانْ بهترین پاداشت دهد و كُشنده تو را لعنت كند و نیز كسی را كه بر كشتن تو بیعت كرد، یا با تو به مخالفت برخاست و بر تو دروغ بست و ستم كرد و حقّ تو را غصب نمود و هركس كه این را شنید و به آن راضی شد. من در پیشگاه خداوند از آنان بیزارم.

خدا لعنت كند امّتی را كه با تو مخالفت كردند و ولایت تو را انكار نمودند و امّتی را كه بر ضدّ تو همدست شدند و امّتی را كه تو را كشتند و امّتی را كه با تو پیكار كردند و امّتی را كه تو را خوار ساختند و دیگران را به ترك یاری تو فراخواندند. خدا را سپاس كه جایگاه آنان را دوزخ قرار داد، و بد جایگاه و محلّ ورودی است.

خدایا! با همه لعنت های خود، امّتی را لعنت كن كه پیامبرانت وجانشینان پیامبرانت را كشتند. گرمای آتش خود را به آنان بچشان، طاغوت ها، پیشوایان ستم، فرعون ها، لات و عُزّی و جِبْت و طاغوت را لعنت كن. هر همتایی جز خدا كه خوانده می شود، و هر نوآور و بدعتگذارِ افترا زننده را لعنت كن.

خدایا! آنان را و پیروان، دوستداران و همبستگان آنان را بسیار لعن كن. خدایا! قاتلان حسین علیه السلام را لعنت كن (سه بار). خدایا! عذابشان كن؛ عذابی كه به هیچ یك از آفریدگانت وارد نساخته ای، و به خاطر آن كه با والیان امرت مخالفت كردند، عذابت را دو چندان كن!

خدایا! بر كشندگان یاوران پیامبرت و یاران امیر مؤمنان و بر كُشندگان حسین علیه السلام و یاوران حسین و قاتلان همه كسانی كه در راه ولایت دودمان محمّدصلی الله علیه وآله كشته شده اند، بر همه آنان عذابی دوچندان در پایین ترین طبقه دوزخ برسان؛ عذابی كه هرگز از آنان سبُك و كاسته نشود و پیوسته گرفتار آن عذاب باشند، مطرود و سرافكنده، كه پشیمانی و خواری دراز مدّت را به خاطر كشتن دودمان پیامبر و فرستاده ات و پیروان آنان از بندگان صالحت را به چشم ببینند. خدایا! آنان را در نهانِ نهان و آشكارِ آشكار، در آسمان و زمینْ لعنت كن.

خدایا! برای من درباره اولیای خویش، زبانِ راست قرار بده[4] و شهادتگاه و حرم آنان را برایم محبوب گردان، تا آن كه مرا هم به ایشان ملحق سازی و در دنیا و آخرت، مرا دنباله رو آنان قرار دهی، ای مهربان ترینِ مهربان!

آن گاه، طرف سرِ آن حضرت نشسته، بگو:

سلام خدا و سلام فرشتگان مقرّب پروردگار و آنان كه با دل هایشان تسلیم اند و به فضیلت تو گویایند و شاهدند كه تو راستگو و صدّیقی، بر تو باد، ای مولای من! درود خدا بر روح و جان تو، پاك و پاكیزه و پاك شده، از نسل پاك و پاكیزه و پاك شده.

ای ولیّ خدا و ولیّ پیامبرِ او! گواهی می دهم كه پیام را رساندی و تكلیف را ادا كردی. گواهی می دهم كه تو دوست خدا، درگاه خدا و جهت و سوی خدا هستی كه از تو به خدا می رسند، و این كه تو راه خدا و بنده خدا و برادرِ پیامبر خدایی. به زیارتت آمده ام؛ چرا كه حال و جایگاه تو نزد خدا و رسول، بسی بزرگ است. با زیارتت به خدا تقرّب می جویم و خواهان رهایی از دوزخم. به تو از آتشی پناه می برم كه با ستمی كه بر خویش كرده ام، مستحقّ آنم.

آمده ام، از همه چیز بریده ام و به تو و فرزندت - كه در تزكیه و پیرایش حق، جانشین توست - پیوسته ام. دلم تسلیم شما و كارم پیرو شما و یاری ام فراهم شده برای شماست. من بنده خدا و غلام توام، و در اطاعت تو به سویت آمده ام و با این زیارت، منزلت والا در پیشگاه خدا را می جویم. تو از آنانی كه خداوندْ فرمانم داده كه با آنان پیوند داشته باشم و بر نیكی بر آنان مرا وا داشته و بر فضیلت آنان رهنمونم گشته و به محبّتشان راهنمایی ام كرده، و تشویقم نموده كه نزد آنان آیم، و الهامم كرده كه حاجت هایم را نزد تو بطلبم.

شما خاندانی هستید كه هركس ولایت شما را داشته باشد، سعادتمند می گردد و هر كس سراغ شما آید، محروم نمی شود و هر كه هوادار شما گردد، زیان نمی كند و هركس با شما دشمنی كند، سعادت نمی یابد. برای پناه جُستنْ هیچ كس را برای خودم بهتر از شما نمی شناسم. شما خاندان رحمت و ستون های دین و پایه های زمین و درخت پاكید.

خدایا! روی كردنم را به سوی تو به واسطه پیامبرت و خاندان رسولت محروم مساز و شفیع قرار دادنشان را به درگاه تو رد مكن. خدایا! تو بر من منّت نهادی كه به زیارت و ولایت و معرفت او توفیقم دادی. پس مرا از یاورانش و از آنان كه به سبب او پیروزی می یابند، قرار بده. بر من منّت بگذار در دنیا و آخرت، كه یاور دینت باشم.

خدایا! من زنده ام بر آنچه علی بن ابی طالب علیه السلام بر آن زیسته است و می میرم بر آنچه علی بن ابی طالب علیه السلام بر آن مُرده است.[5].

3047. امام صادق علیه السلام - در باره زیارت امیر المؤمنین علیه السلام -: ای صفوان! هرگاه برایت نیازی به درگاه خداوند پیش آمد، هرجا كه باشی، آن حضرت را با این زیارت، زیارت كن:

سلام بر تو، ای پیامبر خدا! سلام بر تو، ای برگزیده خدا! سلام بر تو، ای امین خدا! سلام بر كسی كه خداوندْ او را از میان مخلوقاتش برگزید و به خویش اختصاص داد. سلام بر تو، ای دوستِ خدا، تا هرگاه كه شبْ تاریك شود و ظلمتش فراگیر گردد و روز، روشن شود و بتابد! سلام بر تو تا وقتی كه ساكتی خموش می ماند و گویایی سخن می گوید و تا خورشید می تابد، و رحمت و بركات خدا بر تو باد!

سلام بر مولایمان امیر مؤمنان، علی بن ابی طالب، دارای سوابق و مناقب و بزرگواری، و نابود كننده گُردان نیرومند و شجاعان قوی پنجه و قدرت هایِ استوارْ پایه، ساقی مؤمنان با جام از حوض كوثرِ رسول قدرتمند امین! سلام بر صاحب عقل كامل و فضیلت ها و نعمت ها و كرامت ها و عطاها! سلام بر تكْ سوار مؤمنان و شیر یكتاپرستان و كشنده مشركان و جانشین فرستاده پروردگار جهانیان، و رحمت و بركات الهی بر او باد!

سلام بر آن كه خداوند، با جبرئیلْ تأییدش كرد و با میكائیلْ یاری اش نمود و در دو سرا مقرّبش داشت و به او بخشید آنچه دیده را روشن می سازد! و درود خدا بر او و دودمانِ پاك او و بر فرزندان گرامیِ او و بر امامانِ هدایت؛ آنان كه امر به معروف و نهی ا ز منكر كردند و نمازها را بر ما واجب ساختند و به پرداخت زكاتْ فرمانمان دادند و روزه ماه رمضان و خواندن قرآن را به ما شناساندند.

سلام بر تو، ای امیر مؤمنان! سلام بر تو، ای پیشوای دین و رهبر روسپیدان! سلام بر تو ای درِ خدا، ای چشم بینای خدا و دست قدرتمند و گوش شنوای الهی و حكمت بالغه و نعمت سرشار خدا! سلام بر تقسیم كننده بهشت و دوزخ! سلام بر نعمت الهی بر نیكان و انتقام خدایی بر تبهكاران! سلام بر سرور پرهیزگاران نیك! سلام بر برادر و پسر عموی پیامبر خدا و همسر دخترش و آفریده از سرشتش! سلام بر ریشه كهن و شاخه با كرامت! سلام بر میوه رسیده (درخت آفرینش)! سلام بر علی، پدر حسن!

سلام بر درخت طوبی و سِدرةُ المنتهی! سلام بر آدم علیه السلام برگزیده خدا و بر نوح علیه السلام پیامبر خدا و ابراهیم علیه السلام دوست خدا و موسی علیه السلام هم سخنِ خدا و عیسی علیه السلام روح خدا و محمّدصلی الله علیه وآله حبیب خدا و بر پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحانی كه میان اینان اند، و چه نیكو رفیقانی هستند آنان!

سلام بر نور نورها و برگزیده پاكان و اركانِ نیكان! سلام بر پدر امامان پاك! سلام بر ریسمان استوار الهی و طرفدار مقتدر خدا، و رحمت و بركات خدا بر او باد!

سلام بر امین خدا در زمین خدا و جانشین او در میان بندگانش و حاكم به فرمانش و نگهبانِ دینش و گویای به حكمتش و عمل كننده به كتابش، برادر پیامبرصلی الله علیه وآله، همسر زهراعلیها السلام، شمشیر آخته خدا! سلام بر صاحب نشانه های روشن و معجزه های قاهر و نجات بخش از هلاكت ها؛ آن كه خداوند در آیات محكم قرآن از او یاد كرده و فرموده است: «وَ إِنَّهُ و فِی أُمِّ الْكِتَبِ لَدَیْنَا لَعَلِیٌّ حَكِیمٌ؛[6] او در آیات محكم كتاب الهی نزد ما، والاقدر و فرزانه با حكمت است».

سلام بر نام پسندیده الهی و سیمای فروزانش و طرفدار والایش، و رحمت و بركات خدا بر او باد!

سلام بر حجّت ها و جانشینان خدا، و خاصّان و برگزیدگان الهی، و خالصان و امینان او، و رحمت و بركات خدا بر او باد!

به زیارت تو آمدم، ای سرور من! ای امین و حجّت خدا! زائرم. شناسای حقّ توام، دوستدار دوستانت و دشمن دشمنان توام. با زیارتت به خداوندْ تقرّب می جویم. پس نزد خداوند - كه پروردگار من و توست - در آزادی ام از دوزخ و برآمدن حاجت هایم، حاجت های دنیا و آخرت، شفیع من باش.

آن گاه خود را به قبر بچسبان و قبر را ببوس و بگو:

سلام خدا و سلام فرشتگان مقرّب پروردگار و آنان كه با دل هایشان تسلیم تواند - ای امیر مؤمنان - و به فضیلت تو گویایند و شاهدند كه تو راستگو و صدّیقی بر تو باد! شهادت می دهم كه تو پاك و پاكیزه و پاك شده ای، از نسل پاك و پاكیزه و پاك شده! ای ولیّ خدا و ولیّ پیامبر او! گواهی می دهم كه پیام را رساندی و تكلیف را ادا كردی و شهادت می دهم كه تو جَنْب و سوی خدا و درِ اویی و دوست خداوند و جهت خدایی كه از تو به خدا می رسند، و این كه تو راه خدا و بنده خدا و برادر پیامبر خدایی.

به زیارتت آمده ام، و با زیارتت به خدای متعالْ تقرّب می جویم. دلبسته شفاعت توام و با شفاعت تو جویای خلاصی از آتش دوزخم. به تو از دوزخْ پناه می برم و گریزان از گناهان خویشم كه بار آن را بر دوشم كشیده ام، به امید رحمت پروردگارم به تو و درگاهت نالانم.

ای مولای من! به زیارتت آمده ام و تو را شفیع قرار می دهم و به خداوندْ تقرّب می جویم كه به وسیله تو نیازهایم را برآورَد. پس - ای امیر مؤمنان - در پیشگاه خدا شفیع من باش، كه من بنده خدا و دوستدار و زائر توام و تو را نزد خداوند، مقامی ستوده و شكوهی عظیم و جایگاهی بزرگ و شفاعتِ پذیرفته است.

خدایا! بر محمّد و دودمان محمّد درود فرست و بر علی امیر مؤمنانْ درود فرست، آن بنده پسندیده تو، آن امین كامل تو، دستگیره استوار تو، دستِ برتر تو، طرفدار والاترِ تو، كلمه نیكوی تو، حجّت تو بر مردم، صدّیق اكبر تو، سرور اوصیا و پایه و ستون اولیا و تكیه گاه برگزیدگان، امیر مؤمنان، پیشوای دین و راهنمای صالحان و امام مخلصان، معصوم از خطا و پیراسته از لغزش، پاكیزه از عیب، پاك از شك، برادر پیامبرت و وصیّ فرستاده ات؛ آن كه در بستر او خوابید و با جان در راه او ایثار كرد و غم از چهره او زدود؛ آن كه او را شمشیر نبوّتش و نشانه ای از رسالتش و شاهدی بر امتش و راهنمایی بر حجّتش و پرچمدار و نگهبان دل و جانش قرار دادی، و او را هادی امّت او و دست توانای او، و تاج شرافتش، و باب اسرار و كلید پیروزی او ساختی، تا آن كه به اذن تو سپاهیان شرك را فراری داد و لشكریان كفر را به فرمان تو درهم كوبید و در راه رضای پیامبرت جان خویش را بذل كرد و آن را وقف اطاعت او نمود. پس - خداوندا - بر او درودی پیوسته و جاودانه فرست.

سپس بگو:

سلام بر تو ای ولیّ خدا! ای شهاب فروزان! ای نور درخشان! ای سلاله پاكان! و ای راز خدا! میان من و خدای متعالْ گناهانی است كه پشتم را سنگین ساخته و جز رضای الهی آنها را مورد بخشایش قرار نمی دهد. پس به حقّ آن كه تو را امین راز خویش و عهده دار كار بندگانش قرار داده است، در پیشگاه خدا شفیع من، و از دوزخ، پناه دهنده ام و بر روزگار، پشتوانه ام باش. همانا من بنده خدا و دوستدار تو و زائر آستان توام، كه درود خدا بر تو باد![7].

3048. امام صادق علیه السلام: هرگاه خواستی امیر مؤمنان را زیارت كنی، هرجا كه برایت فراهم بود غسل كن و آن گاه كه قصد زیارت و غسل می كنی، بگو:

خدایا! تلاش مرا مورد سپاس و گناهم را بخشوده و عملم را پذیرفته قرار بده و مرا از لغزش ها و گناهان بشوی، دلم را از هر آفت، پاك كن، عمل مرا پاكیزه گردان، تلاشم را بپذیر و آنچه را نزد توست، خیری برای من قرار بده. خداوندا! مرا از توبه كنندگان قرار بده و مرا از پاكی جویان قرار بده، و حمدْ مخصوص پروردگار جهانیان است.

سپس با آرامش و وقار، راه برو تا آن كه به درِ حرم برسی. پس بر درگاه بِایست و بگو:

خداوندا! من تو را می خواهم، تو هم مرا بخواه. با روی دل به سوی تو آمده ام، پس روی عنایتت را از من بر مگردان. من آهنگ تو را كرده ام، پس از من بپذیر. اگر از من ناخشنودی، از من راضی باش. اگر بر من خشمگینی، مرا ببخشای و آمدنم را به سوی تو، به رحمت خویش مورد ترحّم قرار بده. من از این كار، جویای رضای توام. پس امیدم را قطع مكن و محرومم مساز، ای مهربان ترینِ مهربانان!

خدایا! تو سلامی و سلام از توست و به تو بازمی گردد و تو سرچشمه سلامی. پس ما را از سوی خودت با سلام، مورد تحیّت قرار بده. حمد و سپاسْ خدایی را كه همسر و فرزندی برنگزیده است. حمدْ خدایی را كه هر چیز را آفریده و آن را اندازه ای معیّن نهاده است.

سلام بر تو ای ابو الحسن! گواهی می دهم كه تو آنچه را از سوی پیامبر خدا مأمور بودی، رساندی، به عهد الهی وفا كردی، كلمات خدا با تو كمال یافت، و تا لحظه برآمدن جان و رسیدن یقین در راه خدا جهاد كردی. خدا لعنت كند كُشنده تو را و لعنت كند آن را كه شنید و راضی شد!

پدر و مادرم فدایت! من دوستدار دوست تو و دشمنِ دشمن توام. به درگاه خدا بیزاری می جویم از هركس كه تو از او بیزاری جُستی و او از شما بیزاری جُست.

آن گاه می گویی:

سلام و رحمت و بركات خدا بر تو باد، ای ابو الحسن! گواهی می دهم كه صدایم را می شنوی. به دیدارت آمده ام، در حالی كه پایبند آیین و بیعت خویشم. پس در خانه ات مرا اجازه بده. گواهی می دهم كه روح مقدّس تو پوشیده با قداست و آرامش است و قداست و آرامش برای آن، خانه ای شده است كه از زبان تو سخن می گوید.

سپس وارد شو و بگو:

سلام بر فرشتگان مقرّب پروردگار! سلام بر فرشتگان صف بسته خداوند! سلام بر كروبیان[8] حامل عرش! سلام بر فرشتگان برگزیده خدا! سلام بر فرشتگان نشاندار پروردگار! سلام بر فرشتگانی كه به اذن خداوند، مقیم این حرم اند!

خدا را سپاس كه با شناخت تو و معرفت پیامبرش و آن كه طاعتش را واجب ساخته، از روی رحمت و احسانِ بر من، مرا گرامی داشته است. خدایی را سپاس كه مرا در شهرهای خود گردانده و بر مَركب های خود، سوارم كرده و راه دور را برایم در نَوردیده و سختی ها را از من دور ساخته، تا مرا وارد حرم ولیّ خدا كرده و در نهایت تن درستی آن را نشانم داده است. خدایی را سپاس كه ما را به این هدایت فرمود و اگر رهنماییِ خدا نبود، هرگز بدین راه، ره نمی بردیم.

گواهی می دهم كه جز خدا معبودی نیست، تنها و بی شریك است و گواهی می دهم كه محمّدصلی الله علیه وآله بنده و فرستاده اوست، كه از نزد خداوند، حق را آورد، و گواهی می دهم كه علی علیه السلام بنده خدا و برادر پیامبر خداست.

خدایا! بنده و زائر تو، با زیارتِ برادر پیامبرت، به سوی تو تقرّب می جوید. هر زائری حقّی بر زیارت شده دارد، و تو بهترین زیارت شده ای كه به سوی تو آیند. از تو - ای خدای بخشاینده و مهربان، ای یكتای یگانه، ای تنهای بی مانند، ای آن كه نه زاده ای و نه تو را زاده اند، و برای تو همتایی نیست - می خواهم كه بر محمّد و دودمان محمّد، درود فرستی و هدیه خودت را از این زیارتم در این جایگاه، آزادی من از آتش قرار دهی، مرا از آنان قرار بده كه با بیم و امید در نیكی ها پیشگام اند و مرا از خاشعان قرار بده.

خدایا! مرا از زبان پیامبرت بشارت داده، فرموده ای: «وَ بَشِّرِ الَّذِینَء َامَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبِّهِمْ؛[9] و بشارت بده آنان را كه ایمان آورده اند كه برایشان نزد پروردگارشان گام صدق است». خدایا! همانا من به تو و همه آیاتت ایمان و یقین دارم. پس از آن كه آنان را شناخته ام، مرا در جایگاهی قرار نده كه در پیش خلایق رسوایم كنی؛ بلكه مرا همراه آنان نگه دار و مرا با این باور و پذیرشم بمیران. همانا آنان بندگان تواند. ایشان را با كرامت خویش، مخصوص گردانیده ای و مرا به پیروی از آنان فرمان داده ای.

سپس به قبر نزدیك می شوی و می گویی:

سلام از خدا بر پیامبر خدا محمّد بن عبد اللَّه، خاتم پیامبران و پیشوای پرهیزگاران! سلام بر امین خدا بر رسالت های الهی و فرمان های استوار رسولان خدا، سرچشمه وحی و قرآن، پایان بخش گذشته و گشاینده آنچه در پیش است، و مسلّط بر همه اینها و گواه بر مردم و چراغ فروزان! و سلام و رحمت و بركات خدا بر او باد!

خدایا! بر محمّد و خاندان مظلوم او درود فرست، برترین، كامل ترین، والاترین، سودمندترین و گرامی ترین درودی كه بر هر یك از پیامبران و برگزیدگانت فرستاده ای.

خداوندا! بر امیر مؤمنان درود فرست، كه بنده توست و بهترین آفریدگانت پس از پیامبرت و جانشین فرستاده ات؛ آن كه او را به دانش خویش برگزیدی و هدایتگر هركس از آفریدگانت كه خواستی، قرار دادی و راهنمای هر كه او را به رسالت های خودت برانگیختی و داور روز جزا به عدلت و پایان بخش اختلاف ها از بندگانت و مسلّط بر همه اینها، و سلام و رحمت و بركات خدا بر او باد!

خدایا! بر امامان از فرزندان وی درود فرست؛ آنان كه پس از پیامبرت، برپا دارنده دین تواَند، پاكانی كه آنان را برای یاری دینت و نشانه هایی برای بندگانت پسندیده ای.

سپس می گویی:

سلام بر امامانی كه ودیعت گاه سرّ خدایند! سلام بر خالصان برگزیده خدا از همه آفریدگانش! سلام بر مؤمنانی كه به فرمان خدا قیام كردند و به خاطر ترس از خدا با جهانیان مخالفت كردند! سلام بر فرشتگان مقرّب پروردگار!

سپس می گویی:

سلام بر تو، ای امین خدا! سلام بر تو، ای حبیب خدا! سلام بر تو، ای ولیّ خدا! سلام بر تو، ای حجّت خدا! سلام بر تو، ای پیشوای هدایت! سلام بر تو، ای پرچم پرهیزگاری! سلام بر تو، ای نیكوكارِ با تقوا! سلام بر تو، ای چراغ روشنی بخش! سلام بر تو، ای امیرمؤمنان! سلام بر تو، ای پدر حسن و حسین علیهما السلام! سلام بر تو، ای جانشین پیامبرصلی الله علیه وآله! سلام بر تو، ای ستون دین و وارث دانش اوّلین و آخرین و صاحب علامت گذار[10] و راه راست! سلام بر تو، ای ولیّ خدا! تو نخستین مظلومی و اوّلین كسی كه حقش را غصب كردند، صبر كردی و انتظار اجر الهی داشتی تا آن كه یقین (مرگ) تو فرا رسید. گواهی می دهم كه خدا را در حالی كه شهید شدی، دیدار كردی. خداوندْ قاتل تو را با عذاب های گوناگون كیفر دهد.

ای ولیّ خدا! به زیارت تو آمده ام، در حالی كه حقّ تو را شناسا و به شأن تو بینایم، با دشمنانت و با ظالمان به تو در ستیزم و اگر خداوند بخواهد، با همین ایمان و معرفت، پروردگارم را ملاقات می كنم. همانا مرا گناهان بسیاری است. پس نزد خداوندت درباره آنها مرا شفاعت كن؛ چرا كه تو نزد خدا مقامی پسندیده داری و تو را پیش او جاه و مقام شفاعت است و خداوند هم فرموده است: «وَ لَا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَی؛[11] جز برای كسی كه خدا بپسندد، شفاعت نمی كنند».

سلام بر تو، ای نور خدا در آسمان و زمین او، ای گوش شنوای الهی، ای یاد خالص و نور درخشان خداوند! گواهی می دهم كه تو را از خداوند، افزونی است و روی (توجّه) تو به سوی پروردگار جهانیان است و از سوی خداوند، روزی تازه داری كه هر صبحدم فرشتگان نزد تو می آورند. خدایا! مرا ببخشای، از گناهانم درگذر، درنگ دراز مدّتم را در قیامت به خاطر او رحم كن؛ همانا تو دانای غیب ها و تو بهترینِ وارثانی.

سپس می گویی:

سلام بر تو، ای وارث آدم، برگزیده خدا! سلام بر تو، ای وارث نوح، پیامبر خدا! سلام بر تو، ای وارث ابراهیم، دوست خدا! سلام بر تو، ای وارث هود، پیامبر خدا! سلام بر تو، ای وارث داوود، خلیفه خدا! سلام بر تو، ای وارث عیسی، روح خدا! سلام بر تو، ای وارث محمّد، دوست خدا! سلام بر تو ای ولیّ خدا! سلام بر تو، ای صدّیق شهید! سلام بر تو و بر جان هایی كه به آستان تو فرود آمده و به درگاهت سر فرود آورده اند! سلام بر فرشتگان خدا كه پیرامون تو حلقه زده اند!

گواهی می دهم كه تو نماز را به پا داشتی، زكات را ادا كردی، امر به معروف و نهی از منكر كردی، پیروی از رسول كردی و كتاب خدا را آن گونه كه شایسته است، تلاوت كردی و از جانب رسول خدا پیام رساندی، به عهد خدایی وفا كردی، كلمات الهی با تو به كمال رسید، در راه خدا آن گونه كه شایسته است، جهاد كردی، دلسوز خدا و پیامبرش بودی، جان خویش را با شكیبایی و اخلاص و جهادگرانه و در دفاع از دین خدا نثار كردی، نگهبان جان پیامبر خدا شدی، در پی آنچه نزد خداست، بودی و به آنچه خدا وعده داده است، مشتاق بودی و در راهی ره سپردی كه شاهد و مشهود آن راه و آیین بودی. خداوند از سوی پیامبرصلی الله علیه وآله و اسلام و مسلمانانْ بهترین پاداش را ارزانی ات دارد!

اوّلین مسلمان از این قوم بودی و در ایمانْ خالص ترین آنان، و در یقینْ استوارترین. از همه خداترس تر بودی و بیش از همه رنج كشیدی و بیش از همه حمایتگرانه دور و برِ پیامبر خدا بودی. از همه آنان در مناقبْ برتر بودی، سابقه ات از همه بیشتر، درجه ات از همه بالاتر و جایگاهت از همه شریف تر و از همه نزد پیامبرصلی الله علیه وآله گرامی تر بود. آن گاه كه اصحابش ضعیف شدند، تو نیرومند شدی و آن گاه كه عقب نشستند، تو به میدان شتافتی. آن گاه كه سست شدند، تو قیام كردی و به شیوه پیامبر خدا پایبند ماندی. حقّا كه جانشین او بودی، بی گفتگو و بدون ناتوانی و سستی، به رغم منافقان و خشم كافران و نیرنگ حسودان و كینه توزی فاسقان!

وقتی دیگران سست شدند، تو برای امر خدا به پا خاستی و چون به لكنت زبان افتادند، تو زبان گشودی و آن گاه كه آنان ایستادند، تو با نور الهی پیش رفتی. هر كه از تو پیروی كرد، هدایت شد. از همه كم حرف تر و از همه درستگوتر، و از همه بزرگْ اندیشه تر و از همه دلیرتر و بایقین تر و نیكوكارتر و خداشناس تر بودی. پیشوای دین بودی و نخستین بودی، آن گاه كه مردم پراكنده شدند و آخرین بودی، آن گاه كه سست گشتند.

برای مؤمنانْ پدری مهربان بودی و آنان در كفالت تو بودند. باری را كه دیگران از برداشتن آن ناتوان بودند، تو بر دوش كشیدی و آنچه را تباه كردند، تو نگه داشتی و آنچه را وا گذاشتند، تو به آن پرداختی. آن گاه كه آنان كنار رفتند، تو آستین همّت بالا زدی و آن گاه كه بی تاب شدند، تو والا شدی و آن گاه كه شتاب كردند، تو شكیبایی كردی. بر كافرانْ عذابی ریزان و دمان و سختگیر و خشماگین بودی و برای مؤمنانْ چشم و دژ و نشانه. حجّت و دلیل تو كاسته نشد و قلبت به كژی دچار نگشت. بصیرتت ضعیف نشد و جان و دلت نترسید.

همچون كوه بودی كه تندبادها آن را از جای نمی جنبانند و توفان ها آن را جا به جا نمی كنند. آن گونه كه پیامبر خدا فرمود، در كار خدا نیرومند بودی، در نزد خویش فروتن بودی و نزد خدا بس بزرگ! در زمینْ بزرگ و در آسمانْ با شكوه بودی.

كسی را در تو جای عیبجویی نبود و نه گوینده ای را درباره تو جای بدگویی. احدی را در تو طمع برای ناحق نبود و برای هیچ كس نزد تو ملاحظه كاری و سازش نبود. ناتوانِ زبون و خوار، نزد تو نیرومند و عزیزْ بود تا آن كه حقّش را بستانی، و نیرومند عزیزْ نزد تو خوار و ناتوان بود، تا حق را از او بستانی [ و به صاحبش برسانی]. نزدیك و دور در نگاه عادلانه و حقّ تو یكسان بودند. كارِ تو حق بود و راستی و مدارا و سخنت، حكمِ قاطع بود و حتمی.

فرمان تو حكمت بود و دوراندیشی، و اندیشه ات دانش بود و تصمیم. به وسیله تو دینْ اعتدال یافت و مشكلْ آسان گشت و آتش فتنه ها خاموش شد، و به وسیله تو اسلام و مؤمنانْ نیرو گرفتند. بسیار پیش رفتی و پیشی گرفتی و آیندگانِ پس از خود را به رنج و زحمت شدید افكندی. داغ مصیبت تو در آسمانْ بزرگ به شمار آمد و مصیبت تو مردم را خُرد كرد. إنا للَّه وإنا إلیه راجعون!

خدایا! قاتلان امیر مؤمنان را لعنت كن. خدایا! قاتلان حسن و حسین علیهما السلام را لعنت كن. خدایا! آنان را عذاب كن، به كیفری كه احدی از جهانیان را آن گونه عقوبت نكرده ای. عذاب خویش را بر آنان به خاطر مخالفت و دشمنی ای كه با والیان امرِ تو داشتند، دوچندان كن. آنان را عقوبتی كن كه به هیچ یك از آفریدگانت فرود نیاورده ای.

خدایا! بر قاتلان پیامبرت و فرزندان پیامبرت و بر قاتلان امیر مؤمنان و قاتلان یاوران او و قاتلان حسن و حسین علیهما السلام و یاران این دو و هركس از مردم كه با دودمان محمّدصلی الله علیه وآله و شیعیان آنان به دشمنی و جنگ برخاسته است، عذابی دوچندان وارد كن، در پایین ترین طبقه دوزخ كه هرگز عذاب از آنان كاسته نشود و پیوسته در كام عذاب باشند، مطرود از رحمت حق، سرافكنده نزد پروردگارشان، كه پشیمانی و خواری دراز مدّت را به چشم ببینند، به خاطر آن كه عترت پیامبرانت و فرستادگانت و بندگان صالح تو را كه پیرو آنان اند، كشته اند.

خدایا! آنان را در پنهان و آشكارا در آسمان و زمینت لعنت كن. خدایا! برای من درباره دوستانت زبان صدق قرار بده، مَزارهای آنان را محبوب من گردان، تا مرا نیز به آنان ملحق سازی و در دنیا و آخرت، مرا پیرو آنان گردانی، ای مهربان ترینِ مهربانان![12].

3049. المزار - در اعمال روز هفدهم ماه ربیع الأوّل -: روایت شده است كه امام صادق علیه السلام در این روز، با این زیارت، امیر مؤمنان را زیارت كرد و آن را به محمّد بن مسلم ثقفی آموخت و فرمود: «هرگاه به بارگاه امیر مؤمنانْ مشرّف شدی، برای زیارت غسل كن، تمیزترین جامه هایت را بپوش و خود را خوش بو كن، آرامش و وقار داشته باش، و چون به باب السلام و درگاه حضرت رسیدی، رو به قبله بِایست و سی بار "اللَّه اكبر" بگو و چنین بگو:

سلام بر پیامبر خدا! سلام بر بهترین خلق خدا! سلام بر بشارت دهنده و بیم دهنده، چراغ روشنی بخش و رحمت و بركات خدا! سلام بر پاكیزه پاك! سلام بر نشانه درخشان! سلام بر یاری شده تأیید گشته! سلام بر ابو القاسم محمّد، و رحمت و بركات خدا بر او! سلام بر پیامبران فرستاده الهی و بندگان شایسته خدا! سلام بر فرشتگانِ گردآمده بر این حرم و ضریح و پناهجویان به این بارگاه، و رحمت و بركات خدا بر آنان باد!

سپس نزدیك قبر برو و بگو:

سلام بر تو، ای جانشینِ جانشینان پیامبران! سلام بر تو، ای تكیه گاه پرهیزگاران! سلام بر تو، ای سرپرستِ اولیا! سلام بر تو، ای سرور شهیدان! سلام بر تو، ای آیت بزرگ خدا! سلام بر تو، ای پنجمین از آل عبا! سلام بر تو، ای پیشوای رو سپیدان پرهیزگار! سلام بر تو، ای زینت یكتاپرستان نیكْ سرشت! سلام بر تو، ای خالصِ دوستان! سلام بر تو، ای پدر امامان امین! سلام بر تو، ای صاحب حوض كوثر و حامل پرچم (لوای حمد)! سلام بر تو، ای تقسیم كننده بهشت و دوزخ!

سلام بر تو، ای شرافت بخش مكّه و مِنا! سلام بر تو، ای دریای دانش ها و پناه تهی دستان! سلام بر تو، ای آن كه در كعبه به دنیا آمدی و عقد ازدواجت با سرور زنان در آسمان بسته شد و فرشتگان و كاتبان برگزیده الهی شاهد آن بودند! سلام بر تو، ای چراغ روشنی بخش! سلام بر تو، ای آن كه پیامبرصلی الله علیه وآله با بخشش فراوانْ تو را ویژه ساخت! سلام بر تو، ای آن كه در بستر خاتم پیامبران خوابیدی و با جان خویش، آن حضرت را از شرّ دشمنان نگه داشتی!

سلام بر تو، ای آن كه خورشید برای تو برگشت و از شمعون الصفا برتر گشتی! سلام بر تو، ای آن كه به بركت نام تو و نام برادرت، خداوندْ كشتی نوح را نجات داد، آن گاه كه آب دریا اطراف آن را فرا گرفت و به تلاطم افكند! سلام بر تو، ای آن كه خداوند به سبب تو و برادرت، توبه آدم را آن گاه كه لغزید، بخشود! سلام بر تو، ای كشتی نجات، كه هر كه در آن نشست، رَست و هر كه عقب ماند، هلاك شد! سلام بر تو، ای كسی كه با اژدها و گرگ صحرا سخن گفت! سلام و رحمت و بركات خدا بر تو باد، ای امیر مؤمنان!

سلام بر تو، ای حجّت خدا بر هر كس كه كفر ورزید و از حق باز گشت! سلام بر تو ای پیشوای خردمندان! سلام بر تو ای سرچشمه حكمت و پایان بخش كشمكش ها! سلام بر تو، ای آن كه دانش قرآن نزد توست! سلام بر تو، ای میزان روز حساب! سلام بر تو، ای جدا كننده حكم و داوری و گویای با حكم درست و صواب! سلام بر تو، ای صدقه دهنده انگشتر در محراب!

سلام بر تو، ای آن كه خداوند به وسیله تو در جنگ احزاب، مؤمنان را كفایت و حمایت كرد! سلام بر تو، ای آن كه یكتاپرستی را برای خدا خالص ساخت و به سوی او بازگشت! سلام بر تو، ای جنگجوی خیبر و كَننده درِ خیبر! سلام بر تو، ای آن كه برترینِ انسان ها تو را برای خوابیدن در بسترش فراخواند و تو هم جانت را تسلیم مرگ كردی و پذیرفتی! سلام و رحمت و بركات خدا بر تو، ای آن كه طوبی و سرمنزل نیك و فرجام خوش از آنِ توست!

سلام بر تو، ای سرپرست نگهبانی دین و سرور بزرگان و سروران! سلام بر تو، ای صاحب معجزات! سلام بر تو، ای آن كه نامت در آسمان بر سراپرده های عرش نگاشته است! سلام بر تو، ای آشكاركننده شگفتی ها و نشانه ها! سلام بر تو، ای فرمانده نبردها! سلام بر تو، ای آگاهی بخش از گذشته و آینده! سلام بر تو، ای سخن گوینده با گرگان صحراها!

سلام بر تو، ای پایان بخش فهم و خِرد و بیانگر مشكلات! سلام بر تو، ای آن كه از حمله های تو در نبرد، فرشتگان آسمان به شگفتی آمدند! سلام بر تو، ای آن كه با پیامبر نجوا گفتی و پیش از نجوایت صدقه دادی! سلام و رحمت و بركات خدا بر تو، ای پدر امامان نیكوكار و سروران خلق!

سلام بر تو در رتبه پس از پیامبرصلی الله علیه وآله! سلام و رحمت و بركات خدا بر تو، ای وارث دانش بهترین ارث گذارنده!

سلام بر تو، ای سرور جانشینان! سلام بر تو، ای پیشوای پرهیزگاران! سلام بر تو، ای پناه گرفتاران! سلام بر تو، ای نگهدارنده مؤمنان! سلام بر تو، ای آشكار كننده برهان ها! سلام بر تو، ای طاها و یاسین! سلام بر تو، ای ریسمان استوار الهی! سلام بر تو، ای آن كه انگشترت را به بینوا بخشیدی! سلام بر تو، ای آن كه صخره از دهانه چاه كندی و آب گوارا آشكار ساختی!

سلام بر تو، ای چشم بینای خدا در جهانیان و دست گشوده و پرتوان او و زبان خدا كه در میان خلایق، از خدا سخن می گویی! سلام بر تو، ای وارث علم پیامبران و ودیعت گاه علم اوّلین و آخرین و ای صاحب لوای حمد و ساقی اولیای خدا از كوثر خاتم انبیا! سلام بر تو ای پیشوای دین و پیشوای رو سپیدان پرهیزگار و پدر امامانِ ستوده و پسندیده و رحمت و بركات او بر تو باد!

سلام بر نام پسندیده خدا و چهره فروزان الهی و جانب پرتوان خدا و راه استوار او! سلام بر پیشوای پاك مخلص برگزیده! سلام بر ستاره درخشان! سلام و رحمت و بركات خدا بر امام ابو الحسن علی علیه السلام!

سلام بر پیشوایان هدایت و چراغ های روشنگر ظلمت و نشانه های بارز تقوا و مشعل های هدایت و صاحبان خِرد و پناه های مردم، رشته استوار حق و حجّت خدا بر همه اهل دنیا، و رحمت و بركات الهی بر آنان باد!

سلام بر روشنای نورها و حجّت های خدای جبّار و پدر امامان اطهار و تقسیم كننده بهشت و دوزخ و خبر دهنده از آثار و هلاك كننده كفّار و نجات بخش شیعیان مخلص از بارهای سنگین عقوبت!

سلام بر آن كه به همسری بانوی پاك و پرهیزگار، دختر پیامبر مختار، اختصاص یافت؛ آن كه در خانه كعبه - كه پوشیده با پرده است - زاده شد و در آسمان، عقد ازدواجش با بانوی پاك و نیكوكار و راضیه و مرضیّه، دختر پاكان انجام یافت، و رحمت و بركات خدا بر او باد!

سلام بر آن «نَبَأ عظیم (خبر بزرگ)» كه در آن اختلاف می كنند و بر آن عرضه می شوند و درباره آن مورد سؤال قرار می گیرند! سلام بر فروغ خداییِ نورها و روشنای آشكارتر الهی، و رحمت و بركات خدا بر او باد!

سلام بر تو ای ولیّ و حجّت خدا، ای برگزیده و خالص شده الهی! گواهی می دهم ای ولیّ و حجّت خدا و خالص شده الهی و ولیّ پیامبر خدا، كه تو در راه خدا، آن گونه كه شایسته است، جهاد كردی و از شیوه پیامبر خدا پیروی نمودی، حلال خدا را حلال و حرام او را حرام شمردی، احكام الهی را مقرّر داشتی، نماز را به پا داشتی، زكات را ادا كردی، امر به معروف و نهی از منكر كردی، در راه خدا با انگیزه اجر عظیم الهی، پرشكیب و دلسوز و كوشا جهاد كردی، تا آن كه رحلتت فرا رسید.

نفرین خدا بر آن كه تو را از حقّت دور كرد و از مقامت كنار زد، و نفرین خدا بر هر كه این را شنید و به آن راضی شد. خدا و فرشتگان و پیامبران و رسولان خدا را گواه می گیرم كه من با دوستان تو دوستم و با دشمنان تو دشمنم، و سلام و رحمت و بركات الهی بر تو باد!

سپس خود را به قبر بچسبان، آن را ببوس و بگو:

گواهی می دهم كه تو سخنم را می شنوی و ایستادنم در بارگاهت را شاهدی. ای ولیّ خدا! برای تو گواهی می دهم كه رسالت خدا را رساندی و تكلیف را ادا كردی. مولای من! ای حجّت خدا! ای امین خدا! ای ولیّ خدا! همانا میان من و خدای متعالْ گناهانی است كه پشت مرا سنگین كرده و خواب را از من ربوده است و یاد آن گناهان، درونم را می لرزاند.

به سوی خدا و به درگاه تو گریخته ام. پس به حقّ آن كه تو را بر راز خویش امین قرار داده و كار آفریدگانش را به تو سپرده است و طاعت تو را در كنار طاعت خویش قرار داده و موالات شما را به موالات خود قرین ساخته است، برای من نزد خداوند شفیع، و از آتش دوزخ، پناه دهنده و بر دشمن، یاور و بر روزگار، پشتیبان باش.

سپس خود را بر قبر بچسبان و بگو:

ای ولیّ خدا! ای حجّت خدا! ای درگاه خداییِ ریزش گناهان! دوستدار و زائر و پناه آورنده به قبرت و فرود آمده به آستانت و بار افكنده در جوار لطفت از تو می خواهد كه در قضای حاجتش و كامیابی در خواسته اش در دنیا و آخرت، شفیع او به درگاه خدا باشی، كه تو را نزد خداوند، منزلتی بزرگ و شفاعتِ پذیرفته است. پس مرا هم - ای مولا - مورد توجّه خود قرار بده و در حزب خویش واردم كن. سلام بر تو و دو پیامبر همجوار تو، آدم و نوح علیهما السلام! سلام و رحمت و بركات خدا بر تو و دو فرزندت حسن و حسین علیهما السلام و بر امامان پاك از نسل تو باد!

سپس شش ركعت نماز بخوان: دو ركعت نماز زیارت برای امیر مؤمنان، دو ركعت نماز زیارت آدم علیه السلام و دو ركعت نماز زیارت نوح علیه السلام، و خداوند را بسیار بخوان، كه إن شاء اللَّه جواب داده می شود».[13].

3050. امام هادی علیه السلام - در باره آنچه كنار قبر امیر مؤمنان گفته می شود -: سلام بر تو ای ولیّ خدا! تو نخستین مظلومی و اوّلین كسی كه حقّ او را غصب كردند، و تو صبر كردی و انتظار اجر از خدا داشتی تا آن كه رحلتت فرا رسید، و گواهی می دهم كه تو در حالی كه شهید شدی خدا را ملاقات كردی. خداوندْ قاتل تو را به عذاب های گوناگون عذاب كند و عذابش را پیوسته نو به نو گردانَد. با معرفت به حقّ تو، و بینا به شأن و مقام تو، و با دشمنی با دشمنان و ظالمانت به دیدارت آمده ام، و إن شاء اللَّه با همین ایمان و معرفت، خدا را دیدار خواهم كرد.

ای ولیّ خدا! مرا گناهان بسیاری است. پس در پیشگاه پروردگار متعال، شفیع من باش؛ چرا كه تو نزد او مقامی پسندیده داری و برای تو نزد خداوند، جاه و منزلتی ویژه است و خداوند هم فرموده است: «وَ لَا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَی؛[14] شفاعت نمی كنند، مگر برای آنان كه خدا بپسندد».[15].









    1. كامل الزیارات: 93/92، مصباح المتهجّد: 829/738، المزار، شهید اوّل: 114.
    2. مستدرك الوسائل: 11900/222/10، المزار، شهید اوّل: 46.
    3. المزار، شهید اوّل: 46، بحار الأنوار: 18/287/100.
    4. ادّعای صادقانه در دوستی، ولایت و تبعیّت و هماهنگی دل و زبان است.
    5. تهذیب الأحكام: 53/25/6، فرحة الغریّ: 80، كتاب من لا یحضره الفقیه: 3197/587/2.
    6. زخرف، آیه 4.
    7. المزار الكبیر: 5/215، مصباح الزائر: 149، بحار الأنوار: 23/305/100.
    8. كروبیان، فرشتگان بزرگ و مقرّب خداوند از جمله جبرائیل، میكائیل و اسرافیل هستند.
    9. یونس، آیه 2.
    10. اوست كه در قیامت بر مؤمن و كافر، علامت می گذارد و دوزخیان و بهشتیان را تعیین می كند.
    11. انبیاء، آیه 28.
    12. المزار الكبیر: 6/225، بحار الأنوار: 32/334/100.
    13. المزار: 89، الإقبال: 130/3، بحار الأنوار: 9/373/100.
    14. انبیاء، آیه 28.
    15. الكافی: 1/569/4، تهذیب الأحكام: 54/28/6، فرحة الغریّ: 111.